- 3 kapitoly (o celkové délce 57minut) se věnují pěvecké technice v oblastech práce s dechem, hlasem a specifickou problematikou přechodových tónů
- Bonusový rozhovor na téma významu psychiky a vztahu pedagoga a žáka ve zpěvu - s Irenou Pohl Houkalovou (absolventkou oboru klasického zpěvu na HAMU a Hochschule für Musik Karlsruhe, ped. v ZUŠ, vedení klasické sekce Akademie MenART)
- Pro studenty, pedagogy, ředitele ZUŠ i rodiče
- Roční přístup pro opakovaná zhlédnutí
- Praktická cvičení na doma, vybrané cviky i do výuky
Pěvecké umění
komplexní práce s osobností mladých pěvců
spolupráce Irena Pohl Houkalová
Webinář přináší komplexní pohled pěvkyně Kateřiny Kněžíkové na pěveckou techniku a pedagogickou práci s mladými zpěváky. Ta se vedle své pěvecké kariéry dělí o zkušenosti s pedagogickým vedením jak začínajících profesionálů, tak i dospívajících a dětí, které procházejí stipendijním programem Akademie MenART. Webinář je vhodný pro pedagogy ZUŠ, konzervatoří, jakož i začínající mladé pěvce, rodiče dětí, které navštěvují ZUŠ anebo se zpěvu chtějí věnovat. Inspiraci ve webináři naleznou i profesionální pěvci či pedagogové hudební výchovy na ZŠ i SŠ.
„Hlas je nástroj, se kterým se budíme, usínáme, podléhá různým stavům, pozitivním i negativním. Hlas je nástroj, který se neustále vyvíjí a my musíme reagovat na jeho změny po celý život. Naslouchat mu.
Mým cílem je dotknout se v každé z daných kapitol problematiky a všech zákoutí pěveckého umění. Vzhledem k tomu, že se jedná o disciplínu velmi abstraktní, jsem si vědoma toho, že každý má svůj individuální způsob, jak své zkušenosti předat. Doufáme, že tímto webinářem přispějeme k inspiraci a podpoře našeho krásného oboru.“
Kateřina Kněžíková
Sopranistka Kateřina Kněžíková je jednou z nejrespektovanějších pěvkyň své generace, která se vedle opery stále častěji věnuje koncertnímu repertoáru, ve kterém dosahuje úspěchů nejen doma, ale převážně v zahraničí. Stěžejním repertoárem jsou díla A. Dvořáka, B. Martinů či L. Janáčka a písňová literatura. Je laureátkou řady pěveckých soutěží, ceny Classic Prague Awards 2018 za nejlepší komorní výkon a Ceny Thálie 2019 za mimořádný jevištní výkon v inscenaci Julietta aneb Snář (B. Martinů) na prknech Národního divadla moravskoslezského.
Absolvovala Pražskou konzervatoř a Hudební a taneční fakultu AMU v Praze. V roce 2006 se stala stálou členkou Opery Národního divadla.
Hostovala v divadle J. K. Tyla v Plzni, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, v divadle F. X Šaldy v Liberci, ve Slovenskom národnom divadle v Bratislavě, v Theatre de Caen, Opéra Royal de Versailles, Theatre Royal de La Monnaie v Bruselu a v Opéra de Dijon.
V rámci své profesionální koncertní a operní činnosti spolupracovala s dirigenty jako je S. Baudo, J. Bělohlávek, A. Fisch, J. Gaffigan, M. Honeck, H. M. Förster, J. Hrůša, R. Jindra, V. Luks, E. Mazzola, J. Nelson nebo T. Netopil a s významnými hudebními tělesy, jakými jsou BBC Symphony orchestra, Camerata Salzburg, Collegium 1704, Česká filharmonie, Hessischer Rundfunk Frankfurt am Main, PKF - Prague Philharmonia, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu a mnoho dalších.
Pravidelně vystupuje na prestižních mezinárodních festivalech u nás i v zahraničí (MHF Dvořákova Praha, MHF Janáčkův máj, MHF Pražské jaro, MOF Smetanova Litomyšl, Svatováclavský hudební festival, Struny podzimu, Festival de La Chaise-Dieu, Festival Rencontres Musicales de Vétzelay, Festival Baroque de Pontoise, Hudební most Praha – Drážďany, Uckermärkische Musikwochen, Tage Alte Musik Regensburg a další).
Vytvořila nahrávky pro Český rozhlas, televizní stanici MEZZO a belgickou rozhlasovou stanici RTFB International. Pro label Harmonia mundi nahrála Smetanovu Prodanou nevěstu a její nahrávka Dove é amore é gelosia v produkci OPUS ARTE DVD získala ocenění německé kritiky „Preis der deutschen Schallplattenkritik“.
Irena Pohl Houkalová
studovala zpěv na pražské HAMU a na Hochschule für Musik v Karlsruhe. Je držitelkou ceny Českého rozhlasu, ceny J. Novotné, Ceny Nadace B. Martinů a dalších. Jako sólistka vystoupila v řadě produkcí i několika mezinárodních festivalech v Čechách a v zahraničí. Na svém kontě má řadu premiér vokálních děl. Na půdě tzv. historicky poučené interpretace spolupracovala se soubory Collegium 1704, Collegium Marianum či Capella Regia musicalis aj. S řadou instrumentálních kolegů se věnuje interpretaci písňové tvorby a komorní hudbě. Profesně se orientuje především na vedení projektů v oblasti uměleckého vzdělávání a pedagogickou praxi Je ředitelkou celostátního festivalu ZUŠ Open Nadačního fondu, stojí ve vedení klasické hudby ve Stipendijní Akademie MenART, vyučuje na ZUŠ Pštrossova v Praze. Je častou interpretkou i iniciátorkou uměleckých projektů ve prospěch potřebných.
Obsah přednášky
1. Dech: 17 min.
- Problematika dýchání a jeho nácviku
- Anatomie dechového ústrojí
- Brániční dýchání versus hrudní dýchání
- Význam a funkce bránice při zpěvu
- Praktická dechová cvičení – v leže a ve stoje
- Dýchání nosem versus pusou
- Postavení těla jako základní pilíř pro správnou dechovou a hlasovou techniku
2. Hlas: tělo jako chrám zvuku: 12:37 min.
- Práce hlasivek a jejich propojení s aparátem svalů, vazů a sliznic
- Zdravý tón a jeho tvorba
- Rezonanční prostory
- Práce s měkkým patrem
- Role konsonantů a práce s nimi
- Role jazyka a práce s ním
- Praktická cvičení
3. Přechodové tóny a jejich problematika: 09:08 min.
- Typy hlasů - soprán, mezzosoprán, alt, kontratenor, tenor, basbaryton, bas
- Vliv fyziognomie hlasivek a hrtanu na typ hlasu
- Přechody v hlase mezi jednotlivými polohami – spodní, střední, vysoká
- Propojení přechodových oblastí, krytí tónu, pohyb hrtanu
- Práce těla v přechodových polohách
- Vertikální versus horizontální poloha zpěvu
- Praktické ukázky
4. Bonus - rozhovor: Význam psychiky a vztahu pedagoga a žáka ve zpěvu: 17:37 min.
- rozhovor s Irenou Pohl Houkalovou (absolventka oboru klasického zpěvu HAMU, ped. v ZUŠ, vedení klasické sekce Akademie MenART)
- Důvěra – základní pilíř zdravého a funkčního vtahu mezi pedagogem, žákem a rodičem
- Význam psychické kondice pro správný vývoj mladého pěvce
- Funkční vztah pedagoga a žáka na ZUŠ
- Význam temperamentu žáka a jeho specifických potřeb v učení
- Změna pedagoga, přestupy na ZUŠ
- Syndrom vyhoření, patologické jevy v pedagogickém procesu
- Role rodičů – ambice versus absence podpory
- 3 kapitoly (o celkové délce 57minut) se věnují pěvecké technice v oblastech práce s dechem, hlasem a specifickou problematikou přechodových tónů
- Bonusový rozhovor na téma významu psychiky a vztahu pedagoga a žáka ve zpěvu - s Irenou Pohl Houkalovou (absolventkou oboru klasického zpěvu na HAMU a Hochschule für Musik Karlsruhe, ped. v ZUŠ, vedení klasické sekce Akademie MenART)
- Pro studenty, pedagogy, ředitele ZUŠ i rodiče
- Roční přístup pro opakovaná zhlédnutí
- Praktická cvičení na doma, vybrané cviky i do výuky
Jak fungujeme
Přednášky jsou pro vás dostupné ihned po zaplacení. Do e-mailu vám pošleme přihlašovací údaje do uzavřené členské sekce na webu menartshop.cz, kde je celý obsah v plném rozsahu objednávky k dispozici po dobu 1 roku. Nemusíte na nic čekat a můžete si hned pustit první kapitolu, nebo jakoukoliv jinou, která vás zajímá. Studujte podle svých časových možností, tempa a zájmu.
Jako doplněk pro Vás je k dispozici mp3 přednášky jako podcast.
Jste ZUŠ a chcete téma sdílet pro více pedagogů?
Proč
V Akademii uměleckého vzdělávání MenART vyhledáváme předávání a sdílení zkušeností v rámci uměleckého vzdělávání, podporujeme talenty a inspirujeme pedagogy. Po debatách s našimi mentory jsme se rozhodli zpracovat vybraná témata formou webinářů a učinit je tak ještě dostupnější.
První vlaštovkou je téma trémy. Věříme, že právě téma práce s trémou je jednou z průřezových a praktických oblastí, které se dotýká pedagogů i jejich svěřenců. Naše webináře jsou určeny všem, kteří se o oblast uměleckého vzdělávání zajímají, zejména pedagogům a rodičům.