Karel Košárek

klavír

Od dětství jsem měl to štěstí, že mě obklopovali výjimeční pedagogové a inspirativní osobnosti. Právě oni mi pomáhali objevovat vlastní cestu v interpretaci a porozumění hudbě i v mnoha dalších oblastech. Některé z těchto vztahů přerostly dokonce v celoživotní přátelství. Akademie MenART je pro mě příležitostí vyjádřit těmto mentorům symbolickou vděčnost a pokusit se být mladým talentům tím, čím oni byli pro mě.

Jsem nesmírně rád, že mohu již popáté být součástí tohoto inspirativního projektu a podílet se na podpoře mladých talentovaných klavíristů v jejich vývoji. V novém ročníku se těším na práci se sólovými klavíristy či s těmi věnující se čtyřruční hře na klavír. Rovněž se těším na ty, kdo s odvahou zkoumají hranice žánrů a přinášejí nové pohledy do klavírní literatury. Těším se na se studenty nejen na společné objevování kouzla a krásy hry na klavír, ale především na sdílenou radost z hraní SI na klavír.

Klavírista Karel Košárek má pověst interpreta s mimořádným rozsahem koncertních aktivit, patří též mezi nejžádanější komorní hráče. Spolupracuje s věhlasnými orchestry, ale též s předními českými pěvci, především Magdalenou Koženou, Romanem Janálem či Soňou Červenou, a doprovází renomované instrumentalisty jako Jiřího Bártu či Radka Baboráka. Je velmi ceněným interpretem zejména děl hudební moderny 20. století, tedy skladeb od Benjamina Brittena, George Gershwina, Dmitrije Šostakoviče, Bohuslava Martinů nebo Leonarda Bernsteina. Často premiéruje také soudobou hudbu.

Karel Košárek vystudoval konzervatoř v Kroměříži a v Praze pod vedením profesorky Valentiny Kameníkové, následně Akademii múzických umění v Praze. Studia zakončil v USA na Southern Methodist University v Dallasu. Obdržel ceny na mnoha mezinárodních soutěžích, mimo jiné je vítězem Smetanovské klavírní soutěže Corpus Christi piano competition a laureátem Walter Naumburg Competition v New Yorku. K jeho nejvýznamnějším sólovým počinům patří vystoupení na Pražském jaru v roce 2003 s Nagoya Philharmonic Orchestra a dirigentem Tomášem Hanusem, na kterém provedl Třetí klavírní koncert Sergeje Rachmaninova. K proslulým projektům se řadí též vystoupení se Škampovým kvartem (rovněž na Pražském jaru), s nímž uvedl Šostakovičovův Klavírní kvintet g moll.

Významná je též Košárkova nahrávací činnost pro řadu významných společností (Supraphon, Hyperion, Etcetera, Naxos). Jeho první sólová nahrávka obsahovala skladby B. Smetany, B. Martinů, S. Barbera a G. Gershwina, velmi ceněným albem jsou Cigánské melodie (spolu s Romanem Janálem). Několik skladeb nahraných ve světové premiéře obsahuje CD s recitálem z klavírních skladeb Bohuslava Martinů, na nahrávce Labyrint je zase premiérově nahrán Klavírní kvintet Petra Ebena. Karel Košárek se v posledních letech rovněž intenzivně věnuje roli dramaturga – je jedním z hlavních iniciátorů a uměleckým ředitelem jedinečného hudebního festivalu Musica Holešov, který si za dobu své desetileté existence vydobyl úctyhodné renomé.

 

Požadavky na přihlášky

  • 7-18 let,
  • počet stipendistů: max 6 –7 žáků sólo a čtyřruční hra, 
  • nahrávky: 1 skladba barokní nebo klasická + 1 skladba romantická nebo moderní (možný Gerschwin, Ježek, 21. století) + příp. vlastní skladba pro klavír
  • Ukázky je třeba nahrát (jako veřejný či neveřejný odkaz) na YouTube – viz. Podmínky přihlášek.
Program 2025/2026
22/8/2025 - 24/8/2025 Olomouc

Zahájení 8. ročníku Akademie MenART

Prihláška 2025/2026
MenArt Impuls

Desetiminutové příběhy s ambicí posunout všechny, kteří se o umění zajímají, s uměním pracují anebo ho studují.

Zjistit víc »

 

Přihlaste se k odběru novinek »