Beata Hlavenková

Když jsem byla v šesté třídě, byla jsem vybrána spolu s dalšími v tehdejší lidušce do „speciální skladatelské hudební nauky”. Přicházeli jsme s prvními nápady, hráli si je, mluvili o hudbě. Doma se zas tatínek postaral o to, abych si byla schopná zahrát písničku, kterou mám ráda. To znamená melodie, akordy, pěkně podle sluchu. On sám viděl tóniny v barvách. Ve 12 jsem hrála v první kapele. Později v hudebce zase v „jazzové” formaci. Tohle vše se odehrálo ve Vendryni a v Třinci – místě sice velice industriálním, ale evidentně kulturně otevřeném. Nezáleží na tom, odkud jste, možná ani na podpoře okolí. Jde o to, ať děláte, co vás baví, a to ať rozvíjíte. Ať se nebojíte využít příležitost k setkání s lidmi, s hudbou, nikdy nevíte, kam vás to může posunout. Já jsem za všechna tato setkání vděčná. Pak už byl jen krůček ke studiu na konzervatoři (za to zase vděčím mamince) a pak na další místa – do Prahy a USA.

Těším se na vaše nápady, písničky, skladby, improvizace, vaši radost a zaujetí pro muziku, která vás často přenese do jiného světa, a věřte, že vy za tenhle dar, který v sobě budete rozvíjet, budete vděční.

Beata Hlavenková - pianistka, skladatelka, zpěvačka, aranžérka a producentka, je jednou z nejvýraznějších muzikantek s nezaměnitelným nadžánrovým autorským rukopisem. Její hlavní devízou je odvaha – odvaha experimentovat, hledat nekonvenční harmonie i aranžmá. Žánrová svoboda, opírající se o hluboké povědomí o jazzu, moderní klasické hudbě, popu i písničkářství, se ve všech jejích projektech navíc prolíná s jasně rozpoznatelnou soustředěnou a citlivou interpretací. Na svém kontě má vlastní alba i prestižní hudební ceny, spolupracuje jak s českými, tak světovými muzikanty, skládá hudbu pro film a divadlo, aranžuje písně pro velký symfonický orchestr... Ve středu toho všeho je „jiskrná muzika, která jen tak nezhasne“.
Vystudovala skladbu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, navázala třemi roky na Konzervatoři Jaroslava Ježka, studia M.M. dokončila v roce 2004 na University of Massachusetts v oboru kompozice, jazzová kompozice a aranžování. První album s jazzovými kompozicemi a zároveň autorský projekt s názvem S'aight založila se svým manželem, kytaristou Patrikem Hlavenkou (Patrickem Karpentskim). V letech 2006–2013 vedla své jazzové trio, od roku 2013 po vydání oceňovaného alba Theodoros hrává nejčastěji sólově u nás i v zahraničí. Velmi originální a dlouhodobé projekty vznikly ve spolupráci s Lenkou Dusilovou: jak Eternal Seekers (spolu s Clarinet Factory), tak dvě alba s Baromantikou. Paralelně se věnovala a věnuje spolupracím na různých projektech s osobnostmi, jako jsou Iva Bittová, Jiří Havelka, David Ondříček, David Koller, Vladivojna La Chia, VerTeDance, Věra Martinová, Dorota Barová, Justin Lavash a další.
Své první autorské album Joy for Joel (2009) natočila v U.S.A., následovaly desky Theodoros (Anděl v kategorii jazz a blues), Scintilla, Bethlehem, jež ukazuje, že Beata dokáže přinést zcela nový pohled i na tak tradiční materiál, jakým jsou vánoční koledy.
V roce 2019 vyšlo album Sně, na kterém se poprvé prezentuje také jako zpěvačka. Toto album ji vyneslo hlavní cenu Anděl v kategorii Interpretka roku 2019. Album Žijutě z roku 2021 navazuje na album Sně a Beata se tentokrát představuje více i v roli textařky.
V roce 2021 též vyšel její soundtrack k úspěšnému filmu Zátopek. Jde o druhou spolupráci s režisérem Davidem Ondříčkem. Tou první byl dvoudílný film Dukla 61, pro který Beata vytvořila hudbu.
K její dětské tvorbě patří oblíbené dvojalbum Pišlické příběhy, které vzniklo ve spolupráci s autorem Filipem Rychlebským. Dále je spoluautorkou hudby ke knize Ó, ó, ó, vajíčko! Ester Staré.
Stálou součástí její hudební dráhy je od samého začátku i pedagogická činnost. Působí na New York University v Praze, dříve též na Konzervatoři Jaroslava Ježka a na JAMU v Brně, kde spolu s Patrikem Hlavenkou založili vůbec první vysokoškolská studia jazzové hudby v ČR. Hudební vzdělávání by se podle ní mělo „zabývat opravdovým muzikantstvím a dávat větší důraz na rozvíjení toho, co tomu či onomu muzikantovi jde nejlépe, co mu vyhovuje a z čeho má největší radost a uspokojení, což samozřejmě neznamená méně práce, píle a cílevědomosti.“

Informace k přihláškám do skupiny Beaty Hlavenkové

Věk: 12+

Plánovaný maximální počet vybraných účastníků: 6 žáků a jejich pedagogové

Repertoár pro nahrávku: 2 skladby vlastní či aranže a úpravy jiných skladeb/písní 

Prosíme, ukázky nahrajte na YouTube a do přihlášky vložte odkaz.

Třída je otevřena pro klavíristy i hráče na jiné nástroje, studenty oboru kompozice, kapelníky, aranžéry, songwritery.

Během setkání se budeme zabývat jednotlivými skladbami studentů, které bude Beata komentovat, upravovat a na jejich základě se též dotýkat všeobecných hudebních pravidel, zákonitostí či řemesla. Často se během setkání s Beatou poslouchá hudba, která se pak rozebírá. Setkávání jsou velmi inspirativní, otevřená, veselá a hudbou naplněná.

Přihlášky přijímáme do 30. 3. 2022.

Program 2022/2023
18/2/2023 Praha

IV. setkání Akademie MenART

15/4/2023 Praha

V. setkání Akademie MenART

Archiv událostí 2022/2023
26/8/2022 - 28/8/2022 Kroměříž

I. setkání Akademie MenART

5/11/2022 Praha

III. setkání Akademie MenART