Michaela Fukačová

violoncello

Milí přátelé violoncellisté, je mi velkou ctí stát se součástí skvělého teamu umělců a pedagogů spolupracujících s Akademií MenART a raduji se z toho, že náš krásný obor - violoncello - je nyní v tomto unikátním přínosném projektu zastoupen.

Velmi se těším na naše společná setkávání a doufám, že se mi podaří vás nadchnout a inspirovat, tak jako se to kdysi dařilo mým vynikajícím učitelům v čele s Mstislavem Rostropovičem. Právě ze zkušenosti s ním vím, že někdy stačí i relativně krátká setkání k tomu, aby se událo něco takřka zázračného a došlo k hlubokým posunům, k náhlému otevření se novému vnímání zákonitosti hudby i vlastního nástrojového projevu.

Těším se, že budeme společně objevovat nádhery říše hudby, nořit se do tajemství tvorby tónu a společně hledat cesty k nejlepšímu vyjádření našeho osobitého potencionálu. Je to krásná, dobrodružná ale i nelehká cesta kterou nastupujete coby mladí talentovaní hudebníci a já cítím jako svoji milou povinnost sdílet s vámi svoje dosavadní poznatky a letité zkušenosti.

Setkávání s nejmladší generaci jsou pro mě osobně vždy nesmírně obohacující, takže věřím, že se budeme inspirovat a obdarovávat navzájem. Děkuji vám za váš zájem a těším se na shledanou v Kroměříži a v Praze.

Michaela Fukačová, jedna z nejvýznamnějších violoncellistek současnosti, se prosadila mezi světovou elitu už v 90. letech, kdy debutovala v řadě metropolí jako Londýn, Paříž, Kodaň, Berlín, New York, Tokio. Odborná kritika píše o výrazové hloubce její hry, výjimečně oduševnělém projevu a schopnosti uchvátit posluchače intenzivní niternou výpovědí.

Raketový start brněnské rodačky, která se ke hře na violoncello dostala až ve svých 14 letech, umožnily rychle za sebou jdoucí úspěchy v prestižních soutěžích. Je laureátkou Pražského jara, mezinárodních soutěží Čajkovského v Moskvě a v holandském Scheveningenu, nositelkou ceny L. Rose ze soutěže W. Naumburga v New Yorku, ale i řady československých cen a zvláštních uznání za nejlepší provedení díla A. Dvořáka, B. Martinů nebo soudobé české skladby ad. Osudovým paradoxem zůstává, že violoncello bylo původně Michaelinou narychlo inscenovanou únikovou cestou, když jí bylo vzhledem k politickém pronásledování rodičů v letech normalizace znemožněno středoškolské studium. Mohla ovšem navázat jak na základy hudebního vzdělání z klavírní hry, tak na bohatou rodinnou tradici, kde hudba byla v obou větvích rodiny amatérsky i profesionálně pěstována po několik generací.

Absolventka brněnské Konzervatoře (B. Havlík), pražské AMU (A. Večtomov), sólistické třídy Královské konzervatoře v Kodani (E. Bløndal – Bengtsson), rozvíjela dále svůj mimořádný talent v Londýně u W. Pleetha a u dalších legendárních violoncellistů A. Navarra (Accademia Chigiana v Sieně), F. Magg a P. Tortelier (slavné Piatigorského kurzy v Los Angeles) ad. Za nejpřínosnější považuje svá soukromá studia u M. Rostropoviče.

Jako sólistka spolupracuje s mnoha předními orchestry českými, slovenskými a skandinávskými, ale i s dalšími vynikajícími tělesy jako Berliner Symphoniker, Hamburger Mozart Orchester, Orquetra Sinfónica de Radiotelevision Espanola, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, The NHK Orchestra Tokyo, English Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Orchestra de Radio France ad., a renomovanými dirigenty (Gerd Albrecht, Petr Altrichter, Roberto Benzi, Jiří Bělohlávek, William Boughton, Aldo Ceccato, Sixten Ehrling, Valerij Georgijev, Hans Graff, Leonid Grin, Sir Charles Groves, Eliahu Inbal, Michail Jurowski, Jiří Kout, Jorma Panula, Libor Pešek, Uriel Segal, David Shallon, Vladimír Válek, Heinz Wallberg, Joshua Weilerstein ad.)

Michaela Fukačová, která už řadu let žije v Dánsku, zůstává v kontaktu s českým kulturním prostředím. Nezapomenutelnou kapitolu jejího uměleckého života znamenala léta spolupráce s mimořádnou osobností Josefa Suka, především při provedeních Brahmsova Dvojkoncertu pro housle a violoncello, kterému se v jejich podání dostalo nadšeného ohlasu na mnoha pódiích doma i v zahraničí. V komorní hudbě oba umělce doplnili pianisté Josef Hála nebo Jan Panenka. Stovky koncertů, festivalových vystoupení i rozhlasových, televizních a gramofonových záznamů Michaely Fukačové je spojeno se jménem klavíristy Ivana Klánského. K nejzáslužnějším patří vysoce ceněná první kompletní nahrávka violoncellového díla B. Martinů. Bohatá je i spolupráce s předními českými orchestry, např. se Státní filharmonií Brno, s níž absolvovala řadu zahraničních zájezdů nebo s Českou filharmonií, která ji pozvala jako sólistku na japonské turné, pořádané při příležitosti 100. výročí trvání tohoto předního českého uměleckého souboru.

 

Informace k přihláškám do skupiny Michaely Fukačové

Věk: 11+ 

Plánovaný maximální počet vybraných účastníků: 6 žáků (v případě vysoké úrovně až 8 žáků) a jejich pedagogové.

Repertoár pro video nahrávku: 1 skladba barokní nebo klasická + 1 skladba romantická nebo moderní. 

Ukázky, prosíme, nahrajte na YouTube a odkaz vložte do přihlášky. 

 

Přihlášky přijímáme do 31. 3. 2023.

Archiv událostí 2023/2024
25/8/2023 - 27/8/2023 Kroměříž

I. Setkání Akademie MenART

23/9/2023 Praha

II. setkání Akademie MenART

25/11/2023 Praha

III. Setkání Akademie MenART

24/2/2024 Praha

IV. setkání Akademie MenART

6/4/2024 Praha

V. setkání Akademie MenART

18/5/2024 Praha

VI. setkání Akademie MenART

MenArt Impuls

Desetiminutové příběhy s ambicí posunout všechny, kteří se o umění zajímají, s uměním pracují anebo ho studují.

Zjistit víc »

 

Přihlaste se k odběru novinek »