Kateřina Kněžíková

zpěv

korepetice: Ladislava Kaspříková

Jako členka zakládajícího mentorského týmu Stipendijní akademie MenART mám velkou radost, že se mohu opět po roce vrátit k působení v projektu, který  jasně dokazuje, že radost z hudby, chtění se dozvědět a naučit víc a v neposlední řadě kolektivní a smysluplná práce může obohatit a posunout všechny zúčastněné. Model pedagog-žák-mentor spolu s profesionálním zázemím představuje ideální spojení, které při správném a citlivém vedení může znamenat zásadní posun už na základních uměleckých školách. Jsem šťastná, že mohu být i v následujícím ročníku již pošesté mentorkou dalším stipendistům - mladým lidem, kteří mě svým nadšením a houževnatostí přesvědčují, že to má smysl.

Sopranistka Kateřina Kněžíková je jednou z nejrespektovanějších pěvkyň své generace, která se vedle opery stále častěji věnuje koncertnímu repertoáru, ve kterém dosahuje úspěchů nejen doma, ale převážně v zahraničí. Stěžejním repertoárem jsou díla A. Dvořáka, B. Martinů či L. Janáčka a písňová literatura. Je laureátkou řady pěveckých soutěží, ceny Classic Prague Awards 2018 za nejlepší komorní výkon a Ceny Thálie 2019 za mimořádný jevištní výkon v inscenaci Julietta aneb Snář (B. Martinů) na prknech Národního divadla moravskoslezského. Je držitelkou ceny BBC Music Magazine Awards za album Phidylé, za které byla byla v roce 2021 nominována na cenu Anděl.

Absolvovala Pražskou konzervatoř a Hudební a taneční fakultu AMU v Praze. V roce 2006 se stala stálou členkou Opery Národního divadla.

Hostovala v divadle J. K. Tyla v Plzni, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, v divadle F. X Šaldy v Liberci, ve Slovenskom národnom divadle v Bratislavě, v Theatre de Caen, Opéra Royal de Versailles, Theatre Royal de La Monnaie v Bruselu a v Opéra de Dijon.

V rámci své profesionální koncertní a operní činnosti spolupracovala s dirigenty jako je S. Baudo, J. Bělohlávek, A. Fisch, J. Gaffigan, M. Honeck, H. M. Förster, J. Hrůša, R. Jindra, V. Luks, E. Mazzola, J. Nelson nebo T. Netopil a s významnými hudebními tělesy, jakými jsou BBC Symphony orchestra, Camerata Salzburg, Collegium 1704, Česká filharmonie, Hessischer Rundfunk Frankfurt am Main, PKF - Prague Philharmonia, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu a mnoho dalších.

Pravidelně vystupuje na prestižních mezinárodních festivalech u nás i v zahraničí (MHF Dvořákova Praha, MHF Janáčkův máj,  MHF Pražské jaro, MOF Smetanova Litomyšl, Svatováclavský hudební festival, Struny podzimu, Festival de La Chaise-Dieu, Festival Rencontres Musicales de Vétzelay, Festival Baroque de Pontoise, Hudební most Praha – Drážďany, Uckermärkische Musikwochen, Tage Alte Musik Regensburg a další).

Vytvořila nahrávky pro Český rozhlas, televizní stanici MEZZO a belgickou rozhlasovou stanici RTFB International. Pro label Harmonia mundi nahrála Smetanovu Prodanou nevěstu a její nahrávka Dove é amore é gelosia v produkci OPUS ARTE DVD získala ocenění německé kritiky „Preis der deutschen Schallplattenkritik“.

 

Informace k přihláškám do skupiny:

Věk: 12 +

Plánovaný maximální počet vybraných účastníků: 8 žáků a jejich pedagogové

Předpoklady: Zdravý hlasový materiál schopný dalšího vývoje, přirozený projev s výpovědní hodnotou, technické dovednosti v souladu s věkem, muzikalita, nadšení, psychická zralost pro intenzivní práci

Repertoár pro nahrávku k nominaci: dvě písně různého charakteru- podmínkou je jedna píseň lidová či její úprava.

Termíny setkání 2024/2025

1. - 3. 11. 2024   Praha

      7. 12. 2024   Praha

        8. 3. 2025   Praha

      19. 4. 2025   Praha

      26. 4. 2025   Praha

      5. 10. 2025   Praha