Maxim velčovský

"ZUŠky tu nejsou od toho, aby startovaly profesionální umělecké kariéry, ale aby dětem umožnily objevovat svět a vnímat jej skrze umění. Je to čas na experimentování a hledání. Design není stěžejní oblastí výtvarných oborů těchto škol. Je ale potřeba se v něm začít vzdělávat. Podstatou designu je nápad, souvislosti a řemeslo = velký prostor pro experimentování a hledání."

Maxim Velčovský, jeden z nejznámějších českých designérů současnosti, držitel ceny Czech Grand Design pro designéra roku 2007, proslul především dekorativními produkty z porcelánu a skla, jež stírají hranici mezi uměleckým a konzumním. Velčovského práce pro studio a značku Qubus, jež založil spolu s Jakubem Berdychem, byly Marcusem Fairsem zařazeny do publikace Twenty-First Century Design. V roce 2007 byl Velčovský vybrán do publikace &fork mezi 100 nejzajímavějších a nejoriginálnějších mladých produktových designérů. Jeho portfolio zahrnuje koncepty pro privátní galerie a nadnárodní korporace (v současnosti působí jako umělecký ředitel společnosti Lasvit) i architektonické realizace. Účastnil se již 90 výstav a jeho práce jsou zastoupeny např. v londýnském Victoria & Albert Museum, mnichovské Nové Pinakotéce, v pražském UPM či v lausannském Mudac. 

Maxim Velčovský vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, ateliér keramiky a porcelánu u profesora Václava Šeráka. Jako svou diplomovou práci vytvořil kolekci bytových doplňků hravě a nápaditě parafrázujících známé předměty i symboly: mísu ve tvaru České republiky, v porcelánu odlitý plastový kelímek, Digi Clock, porcelánový dort-svícen a slavnou porcelánovou holínku-vázu. Velčovský s oblibou dotváří či předělává již hotové objekty; při přestavbě interiéru kostela sv. Bartoloměje v Chodovicích použil např. židle Wernera Pantona. Podílel se též na instalaci českého pavilonu pro Expo 2010 v Šanghaji či na výstavě Stojím si za ním, jež v roce 2013 chtěla upozornit na postupné zanikání uměleckých řemesel. V roce 2016 otevřel svou první retrospektivní výstavu s názvem Vše za 39, která kromě jeho legendární tvorby zahrnovala mj. výtvory pro Mint London, vídeňský Lobmeyr a tvorbu s přesahem k volnému umění. 

Pro Velčovského typický redesignový přístup těžící z obecné charakteristiky češství a tradice českého kutilství kraluje i na jeho poslední výstavě pojmenované Smíšené zboží v chebském Retromuseu. S odkazem na minulost pracuje též Velčovského sousoší Dobří duchové, trojice skleněných plastik vytvořená pro obchodní centrum Quadrio. Navrhl také mimo jiné kompozici sedaček pro pražské Kino Oko, příležitostně se věnuje grafické tvorbě. Od roku 2011 patří k jeho aktivitám pedagogická činnost. Vede na UMPRUM Ateliér keramiky a porcelánu; u uchazečů o studium vítá především „chuť něco dělat“, nemusí to být nutně absolventi uměleckých škol. Pokud „mají šťávu, dá se s nimi pracovat.“

patronem programu je spoleČnost RSJ - dĚkujeme!