Beata Hlavenková

skladba / klavír

Když jsem byla v šesté třídě, byla jsem vybrána spolu s dalšími do “speciální skladatelské hudební nauky” v tehdejší lidušce. Přicházeli jsem s prvními nápady, hráli si je, mluvili o hudbě. Doma se zas tatínek postaral o to, abych si byla schopna zahrát písničku, kterou mám ráda. Tzn. melodie, akordy, pěkně podle sluchu. On sám viděl tóniny v barvách. Ve 12 jsem hrála v první kapele. Později v hudebce zase v “jazzové” formaci. Tohle vše se odehrálo ve Vendryni a v Třinci - místě sice velice industriálním, ale evidentně kulturně otevřeném. Nezáleží na tom, odkud jste, možná ani na podpoře okolí. Jde o to, ať děláte, co vás baví a to ať rozvíjíte. Ať se nebojíte využít příležitost k setkání s lidmi, s hudbou, nikdy nevíte, kam vás to může posunout. Já jsem za všechna tahle setkání vděčná. Pak už byl jen krůček ke studiu na konzervatoři (za to zas vděčím mamince) a pak na další místa - Praha a USA. Těším se na vaše nápady, písničky, skladby, improvizace, vaši radost a zaujetí pro muziku, která vás často přenese do jiného světa a vy za tenhle dar, který v sobě budete rozvíjet, budete vděční

Beata Hlavenková, zpívající pianistka, skladatelka, aranžérka a producentka, je jednou z nejvýraznějších muzikantek s nezaměnitelným nadžánrovým autorským rukopisem. Její hlavní devízou je odvaha – odvaha experimentovat, hledat nekonvenční harmonie i aranžmá. Žánrová svoboda, opírající se o hluboké povědomí o jazzu, moderní klasické hudbě, popu i písničkářství, se ve všech jejích projektech navíc prolíná s jasně rozpoznatelnou soustředěnou a citlivou interpretací. Na svém kontě má vlastní alba i prestižní hudební ceny, spolupracuje jak s českými, tak světovými muzikanty, skládá hudbu pro film a divadlo, aranžuje písně pro velký symfonický orchestr... Ve středu toho všeho je „jiskrná muzika, která jen tak nezhasne“.

Vystudovala skladbu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, navázala třemi roky na Konzervatoři Jaroslava Ježka, studia dokončila v roce 2004 na University of Massachusetts v oboru kompozice, jazzová kompozice a aranžování. První album s jazzovými kompozicemi a zároveň autorský projekt s názvem S’aight založila se svým manželem, kytaristou Patrikem Hlavenkou (Patrickem Karpentskim). V letech 2006–2013 vedla své jazzové trio, od roku 2013 po vydání oceňovaného alba Theodoros hrává nejčastěji sólově u nás i v zahraničí. Velmi originální a dlouhodobé projekty vznikly ve spolupráci s Lenkou Dusilovou: jak Eternal Seekers (spolu s Clarinet Factory), tak dvě alba s Baromantikou. Paralelně se věnovala a věnuje spolupracím na různých projektech s osobnostmi, jako jsou Iva Bittová, Jiří Havelka, David Ondříček, David Koller, Vladivojna La Chia, VerTeDance a další.

Své první autorské album Joy for Joel (2009) natočila v U.S.A., následovaly desky Theodoros (Anděl v kategorii jazz a blues), Scintilla a nejnověji Bethlehem, jež ukazuje, že Beata dokáže přinést zcela nový pohled i na tak tradiční materiál, jakým jsou vánoční koledy. K velice úspěšným CD patří též dvojalbum pro děti Pišlické příběhy ve spolupráci s autorem Filipem Rychlebským. 

Stálou součástí její hudební dráhy je od samého začátku i pedagogická činnost. Působí na New York University v Praze, dříve též na Konzervatoři Jaroslava Ježka a na JAMU v Brně, kde spolu s Patrikem Hlavenkou založili vůbec první vysokoškolská studia jazzové hudby v ČR. Hudební vzdělávání by se podle ní mělo „zabývat opravdovým muzikantstvím a dávat větší důraz na rozvíjení toho, co tomu či onomu muzikantovi jde nejlépe, co mu vyhovuje a z čeho má největší radost a uspokojení, což samozřejmě neznamená méně práce, píle a cílevědomosti.“

patronem programu je spoleČnost RSJ - dĚkujeme!